Daftar Uber Driver Malaysia 2018

2:31:00 PM Nazif Razak 23 Comments



Driver Uber Malaysia masih diperlukan! Tidak tahu cara nak mendaftar? Boleh rujuk di sini untuk mendapatkan bimbingan pendaftaran dengan mudah dan pantas tanpa perlu pergi ke mana-mana pun. Bimbingan dan tunjuk ajar diberikan dari mula sehingga habis!

UBER SEPANJANG 2017

[IKLAN] Kereta sewa SOCAR serendah RM80/sehari!


Masuk tahun 2018, maka bertambah lagi usia Uber di Malaysia selama empat tahun sebagai perkhidmatan E-hailing yang popular di Malaysia. Mungkin dah ramai yang mengenali Uber ini terutamanya di kawasan bandar-bandar dan tidak perlu saya terang panjang lebar lagi. Bagi siapa-siapa yang masih belum tahu apa itu uber boleh rujuk di sini artikel lama saya UBER 2016 dan UBER 2017

UBER Sah Beroperasi di Malaysia!

Tahun ini menyaksikan sejarah di mana perkhidmatan Uber telah disahkan di sisi undang-undang dan boleh beroperasi secara menyeluruh di Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak. Perkara ini diumumkan Julai lalu selepas Rang Undang-Undang Pengangkutan Awam Darat (Pindaan)2017 dan Rang Undang-Undang Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (Pindaan) 2017 diluluskan di Dewan Rakyat.

Bukan itu saja, dengan pindaan RUU ini Malaysia telah menjadi negara pertama di dunia yang mengawalselia undang-undang berhubung perkhidmatan e-hailing. Bravo-bravo. Oleh itu  tidak perlulah kita risau lagi apabila online uber.

Kereta 2009, 2010 dan 2011


Berita baik untuk pemilik kenderaan tahun 2009, 2010 dan 2011 ke atas kereta anda masih lagi layak untuk memandu di platform uber. Sebelum ini pada Oktober 2017 yang lalu pihak uber telah mengeluarkan satu notis yang menyatakan hanya kereta 2011 dan ke atas saja yang layak mendaftar sebagai pemandu e-hailing di Malaysia.

Walaubagaimana pun kelonggaran telah diberikan semula untuk kereta tahun 2009, 2010 dan 2011 didaftarkan lagi sehinggalah undang-undang yang dipinda dilaksakan sepenuhnya di negara ini. Sehingga artikel ini ditulis kereta tahun-tahun tersebut masih lagi layak untuk mendafttar sebagai pemandu uber. Setakat ini tiada lagi tempoh rasmi yang ditetapkan oleh pihak uber. REGISTER SEGERA SEBELUM TERLAMBAT.

* akan dikemaskini dari masa ke sama

Kereta Operasi 2011 dan Ke Atas

Sejurus dengan kelulusan di Dewan Rakyat, SPAD telah mengeluarkan syarat baharu untuk pendaftaran sebagai pemandu Uber. Jika sebelum ini kereta yang boleh didaftarkan Uber adalah 2009 dan ke atas, tetapi mulai OCTOBER 2017 untuk kereta yang beroperasi di SEMENANJUNG MALAYSIA sahaja tahun kereta 2011 dan ke atas saja yang dibenarkan untuk mendaftar sebagai pemandu. Ini bermakna jika dahulu tempoh kereta 10 tahun sekarang hanya 7 tahun.

WALAUBAGAIMANA pun untuk di Sabah dan Sarawak ( Kota Kinabalu, Sandakan, Kuching, Miri) tidak terkesan dengan dengan syarat-syarat dan masih mengekalkan kereta tahun 2009 ke atas. Oleh itu nak ingatkan juga, mana-mana kereta yang 2009 dan 2010 di Sabah Sarawak, cepat-cepatlah mendaftar sebelum undang-undang yang sama di guna pakai di Sabah dan Sarawak

Bandar Baharu UBER di MALAYSIA 2018

Jun 2017 lalu Uber memasuki bandar SANDAKAN, BATU PAHAT dan KUALA TERENGGANU sebagai bandar terbaharu Uber beroperasi di Malaysia. Sejak dari pelancaran bandar-bandar ini tiada lagi pengumuman akan kemasukkan Uber di bandar-bandar lain. TETAPI saya dapat rasakan Uber tidak akan berhenti berkembang dengan bandar-bandar yang sedia ada sekarang. Ada beberapa bandar yang saya jangkakan Uber akan masuk beroperasi pada masa terdekat ini iaitu:-



KOTA BHARU

TAWAU
BINTULU


berminat untuk sertai pemandu uber Kota Bharu, Tawau dan Bintulu boleh isi borang ini dulu: -                                              https://goo.gl/forms/NvVLnVA2N7R2HOk72 
Ini adalah jangkaan saya saja. Sehingga kini tiada lagi apa-apa pengumuman rasmi oleh Uber Malaysia tentang kemasukan Uber di bandar-bandar yang saya sebutkan di atas. Ada beberapa bandar lagi yang Uber masih tidak memasuki tetapi pesaingnya G telah beroperasi. Seperti Kangar, Kemaman, Muar, Sibu , Labuan , Kluang dan Kangar. Mungkin akan menyusul tidak lama lagi.

* spekulasi sahaja tiada lagi kata putus rasmi dari pihak uber sendiri
* akan dikemaskini dari masa ke sama

Hasil Pendapatan Uber

Memang tak dapat dinafikan jika anda lihat di media sosial khususnya, banyak kritik dan pandangan yang negetif dari pemandu yang sedia ada. Antaranya kadar harga yang tidak bertepatan, murah, selalu menangkan pelanggan, tidak mempedulikan nasib pemandu dan banyak lagi. Saya sendiri tidak menafikan semuanya ini dan ada yang memang betul terjadi. Tapi inilah yang dikatakan cabaran dan dugaan semasa kita menjadi pemandu Uber.

Disebalik kesukaran dan dugaan yang ada, masih ada lagi pemandu yang dapat meraih pendapatan yang tinggi dengan memandu Uber. Ini  menunjukkan ianya tidak mustahil dan boleh dilakukan. Di bawah merupakan beberapa paparan pendapatan SEMINGGU yang di ambil dari FB baru-baru ini(Nov 2017):-

[SUMBER FACEBOOK. KETIK GAMBAR UNTUK PAPARAN YANG JELAS]

[SUMBER FACEBOOK. KETIK GAMBAR UNTUK PAPARAN YANG JELAS]
Boleh tahankan! tapi semuanya itu kene ada usaha gigih dan konsisten. Memang ada hari yang kurang baik dan ada hari yang baik.

CARA MENDAFTAR

Untuk mendaftar amatlah mudah. Dengan saya, saya akan bimbing cik satu per satu, dari download apps, masukkan document, semakkan document sehinggalah account anda diaktifkan dan boleh memandu. Tidak perlu keliru dan pening kepala buat sendiri dan tidak tahu arah tuju selepas mendaftar. Sebelum itu semak dahulu syarat-syarat penting untuk sertai Uber Malaysia:-

  1. Mempunyai IC sah penduduk Malaysia. (PR sudah tak dibenarkan lagi)
  1. Kereta Tahun 2009* dan ke atas
  1. Mempunyai 4 pintu
  1. Berumur 21 tahun ke atas
  1. Mempunyai lesen penuh (P tidak dibenarkan)
  1. Nama ada dalam Insuran cover note. Sama ada pemandu atau second driver.
Jika semua ada dan lengkap boleh terus call / whatsapp saya di talian di bawah:-

NAZIF

019-3070041
019-3070041
019-3070041

WHATSAPP: 

UBER KUALA LUMPUR/SELANGOR/SEREMBAN
bit.ly/daftarUBERKUALALUMPUR

UBER JOHOR BAHRU
bit.ly/daftarUBERJB

UBER PENANG/SUNGAI PETANI
bit.ly/daftaruberpenang

UBER BATU PAHAT
bit.ly/daftaruberbatupahat

UBER MELAKA
bit.ly/daftarubermelaka

UBER IPOH
bit.ly/daftaruberipoh

UBER KUANTAN
bit.ly/daftaruberkuantan

UBER ALOR SETAR
bit.ly/daftaruberalorsetar

UBER LANGKAWI
bit.ly/daftaruberlangkawi

UBER KUALA TERENGGANU
bit.ly/daftaruberkualaterengganu

UBER KOTA KINABALU
bit.ly/daftaruberkotakinabalu

UBER SANDAKAN
bit.ly/daftarubersandakan

UBER MIRI
bit.ly/daftarubermiri

UBER KUCHING
bit.ly/daftaruberkuching

ATAU
Anda boleh mengisi form di bawah

https://goo.gl/forms/7IiBXberMnwIRPU13

https://goo.gl/forms/7IiBXberMnwIRPU13


https://goo.gl/forms/7IiBXberMnwIRPU13


Apa yang boleh saya lakukan untuk daftar pemandu baharu?

Ada beberapa kelebihan yang boleh saya berikan untuk cik / tuan / puan jika mendaftar uber melalui saya.

  • 1. Perkhidmatan saya ini secara PERCUMA dan tiada bayaran yang dikenakan. Ini selaras dengan pihak uber sendiri yang tidak mengenakan apa-apa cas atau bayaran pada pemandu baharu. Sekali lagi pendaftaran adalah PERCUMA. (Info: UBER yang bayar saya)

  • 2. Tidak perlu susah payah untuk pergi ke UBER PSC di PJ dan beratur panjang untuk pendaftaran. Pendaftaran uber boleh dilakukan di rumah sahaja. Jika anda duduk jauh memang amat digalakkan untuk mendaftar secara atas-talian (online)

  • 3. Tidak perlu pening kepala untuk memikirkan langkah-langkah untuk pendaftaran. Hanya membuat panggilan atau whatsapp di nomber ini 019-3070041 dan saya yang akan tunjukkan langkah2 seterusnya.

  • 4. Paling penting, dengan adanya saya, anda semua boleh bertanyakan apa-apa soalan tentang uber ini, dari segi bayaran, kaedah penggunaan, penyelesaian untuk masalah teknikal dan pelbagai lagi. Kebanyakkan pemandu uber akan mengalami masalah teknikal dengan sistem selepas memandu.

  • 5. Slide Uber Manual dan Video latihan akan diberikan sejurus lengkap proses pendaftaran.

  • 6. Anda akan dimasukkan ke dalam group whatsapp pemandu uber di tempat anda untuk perkongsian dan maklumat terkini.

  • 7. Group whatsapp khas untuk pemandu uber wanita / perempuan juga ada jika anda mendaftar melalui khidmat saya.  

MELANGKAH KE TAHUN 2018

Uber Malaysia sentiasa melakukan perubahan baharu dari masa ke sesama untuk kebaikan para pengguna dan terutamanya pemandu uber. Nampak perbezaan dari tahun pelancaran uber di Malaysia sehingga kini tahun 2017. Banyak perubahan telah berlaku yang memberi impak yang positif sama ada pengguna baharu dan pengguna setia uber. Tidak dilupakan juga pemandu uber di Malaysia yang menjadi tonggak utama kemajuan uber di Malaysia. Ialah tiada pemandu uber di Malaysia ini bermakna tiadalah penumpangnya bukan.

Saya percaya, setiap pandangan dan kritikan pada pihak uber sentiasa di dengar oleh pihak pengurusan takbir uber Malaysia. Sama-samalah kita menanti perubahan yang memberi lebih impak dan kebaikan pada pengguna dan paling penting kebaikan untuk pemandu uber Malaysia yang merupakan penggerak utama sistem e-hailing ini berjalan dengan jaya.

SELAMAT TAHUN BAHARU 2018

#UberON

23 comments:

  1. Hi klau umur 18 yg dah ada lesen bleh x jadi driver uber?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cik syarat2 di perlu 21 tahun ke atas dan Lesen penuh

      Delete
  2. Bila lagi uber XL dan uber black beroperasi dkt mlk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Die bergantung pada permintaan. Di KL pun masih tak memberansang kan utk uber BLACK. Uber XL berkemungkinan boleh masuk melaka akan datang.

      Delete
  3. Hi Nazif

    I meet all the requirements for Uber but one thing that worries me is not being able to find the destination in time sebab kalau delay, penumpang mungkin akan beri low rating.

    Senang tak nak guna Uber driver app untuk cari lokasi penumpang? Ada tak tutorial untuk female newbie Uber drivers kalau join?

    I have the car (above 2011) valid driver's licence and insurance and even dashcam but am worried about using the app.

    Lokasi saya di Kuching, Sarawak.

    Thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi saya akan sediakn buku guidelines utk memandu dgn uber nnt. Boleh terus hubungi saya di wassap 019-3070041. Terima kasih.

      Delete
  4. Bole tak saya buat uber guna viva elite..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Viva untuk uber boleh digunakan. Boleh terus hubungi saya di wassap 019-3070041. Terima kasih.

      Delete
  5. Salam..saya berhajat nak buat part time..boleh ke.. Area Kluang, Johor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam boleh terus berhubung dengan saya melalui wassap. 019-3070041 saya akan membalas terus message encik nanti

      Delete
  6. Salam boleh ke sy gune kereta myvi yg sama dgn ayh sy gune utk uber? ... mksd nyer ayh sy dah daftar kn kreta tu utk dye buat uber,,then sy pulak nk dftar uber

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. ye boleh tiada masalah. asalkn ada nama dalam insurance.

      Delete
  7. Hai, myvi 2010 yang telah didaftar tahun lepas masih boleh beroperasi ke tahun ini ?

    ReplyDelete
  8. Salam,
    Tuan, kalau area muar Johor boleh? Tiada dlm senarai..

    ReplyDelete
  9. Kereta saya persona 2008.. Bru semangat nak buat

    ReplyDelete
  10. Hai sy pemandu kereta viva,blh daftar lg ke?

    ReplyDelete
  11. asslamualaikum saya umoq 20tahun dan ad lesen keta..nk bt uber jadi part time boleh dak???

    ReplyDelete
  12. Hai.. klu nk daftar uber ada d kena kn bayaran ke?? bagaimana cara utk mndaftar??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi takde bayaran pun. Now all grab. whatsapp saya untuk daftar 0193070041

      Delete
  13. Kat kuching Sarawak ada tak?? Nak join

    ReplyDelete